ندای یاسین

وبلاگ شخصی با محتوای سیاسی اجتماعی

ندای یاسین

وبلاگ شخصی با محتوای سیاسی اجتماعی

آموزه های دینی و اقتصاد مقاومتی

 

یکی از مباحث داغ این روزها در ایران مباحث مربوط به تحریم ها و آثار آن بر اقتصاد و در نتیجه مردم ایران است .

تحریم هایی که بدون شک هدف اعمال کنندگان آن به زانو درآوردن ملت مقاوم ایران در برابر خواسته های نامشروع قدرتهای جهان است .

یکی از مباحث داغ این روزها در ایران مباحث مربوط به تحریم ها و آثار آن بر اقتصاد و در نتیجه مردم ایران است .

تحریم هایی که بدون شک هدف اعمال کنندگان آن به زانو درآوردن ملت مقاوم ایران در برابر خواسته های نامشروع قدرتهای جهان است . آنچه مسلم است هدف اصلی این تحریم ها استقلال و عزت کشور است و دشمنان ملت ایران در تلاشند با استفاده از حربه اقتصادی کاری را انجام دهند که در طول 33 سال گذشته با هیچ ترفندی حتی تحمیل جنگ به کشور نتوانستند به آن دست یابند.

اما در این میان آنچه که دشمنان ما از آن غافل هستند اراده پولادین ملتی است که با داشتن غنی ترین فرهنگ و بهترین آموزه های دینی به راحتی می تواند این جنگ جدید دشمن را به فرصتی برای خود تبدیل کند و به واسطه آن خود را بار دیگر در رفیع ترین جای جهان قرار دهد.

با نگاهی به تاریخ اسلام و آموزه های دینی به خوبی می تواند دریافت که اسلام برای چنین روزهای نسخه های نظری و عملی دقیقی ارائه کرده است که با پیاده کردن و اجرای آنها می توان به راحتی از این دوران به ظاهر سخت گذر کرد .

در بُعد عملی شیوه پیامبر اکرم (ص) و پیروان تازه مسلمان ایشان در شعب ابوطالب و پس از آن در جنگ خندق بهترین راهکاری است که با مرور آن می توان دریافت که تنها عامل گذار تازه مسلمانان از شدیدترین جنگ اقتصادی ، "صبر و مقاومت" همه جانبه آنها در مقابل این ترفند کفار بوده است . 

هر چند که شرایط کنونی کشور ما که مورد بدترین و شدیدترین جنگ اقتصادی قرار گرفته است با جنگ اقتصادی کفار علیه تازه مسلمانان در ابتدای ظهور اسلام اصلا قابل قیاس نیست ]توضیح اینکه درحال حاضر کشور ایران با داشتن منابع و ثروتهای غنی زیرزمینی یکی از کشورهای ثروتمند دنیا  محسوب می شود در حالی که تازه مسلمانان در صدر اسلام در بدترین شرایط اقتصادی قرار داشتند[  اما آنچه  مسلم است در هر دو شرایط یعنی در شرایط کنونی ایران و شرایط تازه مسلمانان در صدر اسلام تنها عامل پیروزی، صبر و پایداری و اتکا به خداوند متعال است .   

در بُعد عملی یکی دیگر از درس هایی  که می توانیم از شیوه و منش پیامبر اسلام(ص)  بیاموزیم دستور ایشان به مهاجرین و انصار برای بستن عقد اخوت و تقسیم اموال خود با یکدیگر است که نشان می دهد در سایه "همدلی ، ایثار و عشق به یکدیگر" می توان  هر مشکلی را از سر راه برداشت .

در بُعد نظری هم اسلام دستورات دقیق و جامعی داده است که با عمل به آنها می توان به راحتی سخت‌ترین شرایط اقتصادی را هم پشت سر گذاشت .

در این چارچوب آموزه های دینی ما راهکارهایی همچون  "قناعت" ، جلوگیری از "اسراف و تبذیر" ، جلوگیری از "اتلاف منابع و امکانات" و همچنین "انفاق و گذشت" را ارائه کرده است که با عمل به آنها نه تنها در شرایط کنونی بلکه در تمامی مراحل زندگی خود می توانیم  شرایط اقتصادی  مطلوبی برای خود و دیگران ایجاد کنیم .

با نگاهی به آموزه های عملی و نظری دین مبین اسلام می توان دریافت که اقتصاد مقاومتی چیزی جز عمل به دستورات دینی نیست و در واقع اکثر ما تا کنون و در طول زندگی خود بارها آن را تجربه و از مزایای آن بهره مند شده ایم هر چند که شاید هیچگاه از منظر اقتصاد مقاومتی به آن توجه نکرده ایم .

نظرات 1 + ارسال نظر
ذره بین اقتصادی یکشنبه 22 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 12:45 ب.ظ http://zarrebineghtesadi.blogsky.com

دوست عزیز یادمون باشه که الان دوره شعب ابی طالب نیست/ دوره بدر و خیبره یعنی مقاومت و جهاد برای پیروزی

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.